Šport a tehotenstvo rozhodne nie sú nepriateľmi. Práve naopak, preto sa počas tehotenstva nemusíte vyhýbať ani behu. Predovšetkým, ak beh milujete.

Keď ste však predtým nikdy nebehávali, odporúčame vám počas tohto obdobia uprednostniť skôr chôdzu. Vo všeobecnosti však platia určité pravidlá, ktorých je lepšie sa v tomto prípade držať.

Zásady behu v tehotenstve

Tu je niekoľko hlavných zásad, ako môžete praktizovať beh počas tehotenstva:

  • Ak ste pred tehotenstvom behali a ste zdravá, nie je dôvod sa behu vzdávať. Pre každý prípad však túto skutočnosť prekonzultujte so svojím lekárom. Ak ste pred tehotenstvom pravidelne nebehali, obdobie gravidity nie je najlepší čas na začatie s touto akvitivou;
  • Behajte radšej v miernom tempe, a to tak, aby ste sa počas behu zbytočne nezadýchali. Ak sa objaví dýchavičnosť, únava, závraty alebo nebodaj krvácanie, okamžite behať prestaňte a v prípade potreby vyhľadajte lekára;
  • Vyberte si nenáročný terén, uprednostnite rovné cesty bez kopcov. Rastúce bruško totiž predstavuje oveľa lepšie riziko v prípade pádu – vhodný je park alebo bežecký pás;
  • Určite investujte do kvalitnej športovej podprsenky kvôli rastúcim prsiam;
  • Zvážte lepšiu kvalitu športového oblečenia a obuvi. Počas tehotenstva je organizmus, predovšetkým kĺby a členky, náchylnejší na prípadné zranenia. Je dobré, ak je oblečenie funkčné, aby sa organizmus zbytočne neprehrial ani neochladil;
  • Dbajte na správny pitný režim pred behom, počas neho a aj po ňom.

Pozitívny vplyv behu počas gravidity

Beh môže mať na tehotenstvo naozaj mnoho pozitívnych účinkov. Dokážete lepšie zvládať stres, podporí vaše zdravie a kardiovaskulárny systém. Tiež pomáha lepšie udržiavať zdravú hmotnosť. Je prevenciou pred zvýšením krvného tlaku a cukrovkou, ktorá sa často objavuje práve v období tehotenstva.

V neposlednom rade je dobré spomenúť, že beh do veľkej miery ovplyvní aj štádium vašej gravidity. Počas prvých troch mesiacov gravidity nevmínate výrazné zmeny na vašej hmotnosti, a preto pravdepodobne nepocítite zmenu ani vo vašej bežeckej forme. Ženy sa väčšinou v tomto období nesťažujú na bolesť chrba či problémy s rovnováhou, tie však môžu prísť, keď sa bude schyľovať k pôrodu.

Nech sa deje čokoľvek, vždy je najlepšie počúvať svoje telo. Aj skúsené bežkyne môžu mať počas tehotenstva ranné nevoľnosti, a preto je lepšie si dávať pozor a zabezpečiť vyšší príjem živín pre seba aj pre bábätko. Jedzte častejšie a v menších dávkach. Práve správna kombinácia zdravého behu a vhodnej stravy môže byť kľúčom k tomu, aby ste sa počas tehotenstva cítili dobre a fit.