Materstvo je krásne, avšak veľmi náročné obdobie. Obzvlášť čerstvé mamy sa musia vysporiadať s mnohými náročnými úlohami – okrem iného s dojčením. Tvorba materského mlieka organizmus ženy veľmi vysiľuje a žiada si zvýšený výdaj energie, živín, minerálov a vitamínov, a preto je nevyhnutné odsledovať si, čo v tomto období dojčiaca žena – mama je.

Nech je jej strava počas dojčenia bohatá na všetky dôležité živiny a neškodí dieťatku.

4 pravidlá, ako sa počas dojčenia správne stravovať

Pestrý a vyvážený jedálniček

Najdôležitejšie je, aby bola strava pre dojčiace matky rozmanitá a zdravá. V primeranom množstve je nutné prijímať všetky základné potraviny – pomôže riadiť sa Maslowovou pyramídou:

  • Obilniny a ryža (porciu tvorí 1 plátok chleba, respektíve 1 rožok, 2 kopčeky ryže a 250 gramov cestovín – mamička by mala zjesť denne aspoň 3 porcie z vybraných skupín jedál).
  • Ovocie a zelenina (porcia = 1 hrnček surovej listovej zeleniny (pol hrnčeka uvarenej alebo nastrúhanej zeleniny), 1 paradajka, 1 paprika, 1 mrkva, 1 jablko,1 banán, pohár ovocnej šťavy (200 ml) – mamička by mala denne zjesť aspoň 5 porcií).
  • Mlieko a mliečne produkty (porciu predstavuje 1 pohár (200 ml) mlieka, 1 jogurt a 1 plátok/kus (50 g) syra – denne je dobré zjesť minimálne 3 porcie).
  • Mäso, ryby a vajcia (jedna porcia je 100 – 200 gramov kuracieho mäsa, 100 – 200 g ryby – ideálne sladkovodnej a polovica vajíčka – dojčiaca mamička by mala denne skonzumovať 2 porcie).

Problémové potraviny, ktoré radšej vynechajte

Najlepšie je sama na sebe a bábätku odsledovať, na aké potraviny reaguje horšie, z ktorých ho nadúva alebo sa mu tvoria vyrážky. Neexistujú všeobecne zlé potraviny, ktoré škodia dojčiacemu dieťaťu, pretože každé bábo reaguje na rôzne jedlá inak. Avšak zo skúseností vieme predpokladať, ktoré potraviny by mohli byť rizikové. Nadúvací efekt na malé deti majú niektoré druhy zeleniny – cibuľa, cesnak, špenát, kapusta, brokolica, petržlen, kaleráb, reďkovka, strukoviny a z ovocia najmä neošúpané jablká. Pozor aj na koreniny a pikantné jedlá!

Pitný režim mamy

Je veľmi dôležité, aby dojčiaca žena pila dostatok tekutín – najlepšie čistú vodu, prípadne bylinkové čaje. Inak hrozí znížená tvorba mlieka. Pite vždy, keď sa dá a keď pocítite smäd a ak to inak nejde, pite spolu s dieťaťom, teda počas dojčenia. K tekutinám patria okrem minerálok a dojčenskej vody aj polievky. Opatrne s kofeínovými nápojmi a čiernym čajom, ktorý obsahuje teín!

Potraviny, ktoré vyvolávajú alergické reakcie

Niektoré potravinové alergény, ktoré prijíma matka zo stravy, dokážu prejsť aj do materského mlieka. Najmä u detí, ktoré majú na alergie predispozície, je dobré dať si pozor na rizikové potraviny a pre istotu sa im celkom vyhnúť.

Najbežnejšie potraviny spôsobujúce potravinové alergie sú: morské plody a ryby, sója, orechy, arašidy, kakao, čokoláda, jahody a citrusy.