Určite to poznáte – celý deň sa neustále za niečím naháňate a aj tak ste v časovom sklze! Neraňajkujete, lebo nestíhate? Zas a znova sa niekomu ospravedlňujete za meškanie, prípadne že na stretnutie vôbec neprídete? Trápi vás prerušovaný spánok, pretože nedokážete kvôli nesplneným povinnostiam “vypnúť” hlavu? Prečo sa stal neprestajný časový stres neoddeliteľnou súčasťou nášho života?

Či už ste mamička na materskej, alebo pracujete, určite je vám veta „Prepáč, nestíham.“ povedomá. Prečo máme taký problém stíhať naše každodenné povinnosti? Dá sa to zvládať v pohode a s úsmevom? Áno, dá! Chce to „len“ dobrý time managment!

Nebojujte s časom – riaďte ho!

Skĺbiť všetky denné aktivity je výzva. V prvom rade je dôležité zistiť, ako presne prebieha váš bežný deň. Skúste si behom dňa zapisovať všetky povinnosti, ktoré ste stihli splniť a koľko času vám zabrali. Nezabudnite monitorovať aj váš voľný čas. Je dôležité vedieť, ako ho trávite – koľko času ste „preskrolovali“ (stratili) na sociálnych sieťach?

Na základe týchto zistení môžete následne reálne posúdiť, čo patrí medzi najväčších žrútov vášho času a čomu naopak počas dňa venujete málo pozornosti.

Organizácia dňa

Time management je v prvom rade o dobrom plánovaní a organizácii vašich denných aktivít. Mnoho ľudí nedokáže fungovať bez tzv. „to-do“ zoznamov, čo sú ich zapísané plány, ktoré chcú cez deň stihnúť.

Veľmi pomáha plánovať si schôdzky a úlohy tak, aby na seba plynulo nadväzovali – samozrejme radšej rátajte aj s určitou časovou rezervou, ak by sa prihodilo čosi neplánované. Pokiaľ sa obávate, že lístok s denným plánom stratíte, skúste mobilné kalendáre a smart aplikácie, ktoré vám vaše povinnosti pripomenú.

„To-do“ zoznam denných povinností

Pri písaní „to-do“ zoznamu pomáha využiť metódu ABC. Jej princíp spočíva v tom, že zvyčajne nie je v našich silách stopercentne zvládnuť a splniť všetky úlohy. Preto pomáha, ak si nastavíme priority. Vďaka tomu budeme vedieť, čo musíme určite stihnúť a čo prípadne vieme odsunúť na zajtra či iný deň.

Metóda ABC

  • A – úlohy, ktoré sú najdôležitejšie a musíte ich stihnúť ešte dnes!
  • B – činnosti, ktoré sú dôležité, ale nie sú naliehavé.
  • C – úlohy, ktoré môžete bez problémov odložiť na inokedy.

Offline režim

Jedným z najväčších rozptyľovačov a požieračov voľného a pracovného času sú sociálne siete. Zvyčajne to začne nevinne – veď sa len na chvíľu pozriete, čo nové vo svete a životoch vašich známych. Realita je však taká, že keď po pol hodine odlepíte oči od mobilu, káva je vychladnutá a pauza za vami. A ani tá bielizeň sa sama nepožehlila a neposkladala!

Občas je ťažké odolať lákadlám Instagramu a Facebooku, ale v záujme nestrácania času a boja proti časovému stresu je nutné nastaviť si limity. Ako na to?

  • Skúste si stíšiť, prípadne úplne vypnúť zbytočné notifikácie.
  • Pomáha aj odinštalovanie najrizikovejších aplikácií.
  • A čo tak offline režim – napríklad počas víkendu?

Budete príjemne prekvapení, ako sa už po pár dňoch skráti váš stratený čas na internete a vy zrazu všetko hravo postíhate a ešte vám aj ostane voľná chvíľka na príjemný čas s rodinou.

Páčil sa vám článok?